tunisien

Hej Sverige! Här har det hänt grejer! I förrgår 14.45 landade jag, Karin och Madde på Gardermoen, något slitna efter en vecka i Hammamet, Tunisien. Skulle nog vilja påstå att vi är ganska härdade efter den här resan. Det har hänt otroligt mycket. Tänkte att jag skulle försöka göra en överblick över resan. Detaljerad eller ej, det lär vi snart märka ;)
Kl 03.15 9 maj, söndag morgon ringde alarmet på min telefon. Jag och Karin som hade anlänt till mig lite tidigare på lördagskvällen, hade sovit max 1,5 timme. Jag kände mig bakfull när jag klev upp ur sängen. Jag mådde riktigt, riktigt illa. Kånkade ner resväskan i hallen och bredde en smörgås att ta med i bilen. Vid det laget var jag inte det minsta taggad inför vår studande Afrikaresa. Madde anlände ca 03.45 och vi packade trötta ihop oss i vår bil och begav oss mot Gardermoen. 05.15-05.30 kom vi fram till Gardermoen, skrev lappar och checkade in vårat bagage. Köpte smörgås, vatten och kinderägg och blev påsprungen av Jossan! Sen satte vi fart mot gaten och klev på planet som lyfte lite efter 07.00. Karin var lagomt entusiastisk under flygresan dit. Hon fällde massa roliga kommentarer som: "Han tog en sån han ja!" (Svårt att förstå, det var mycket komiskt i situationens allvar.) Några minuter senare började hon igen: "MEN, ska det va såhär högt ljud HELA TIDEN? Jag kommer ALDRIG orka sitta och lyssna på det här i 4 timmar!"
10.15 landade vi i Enfidha. Vi såg riktigt blått, nästan lite turkost vatten från flygplanet och var överlyckliga.
Under söndagen installerade vi oss på hotellet, utforskade lite av den delen av Hammamet som vårat hotell låg i, köpte äckligt bröd som smakade papper och träffade på några *host* araber. Herregud säger jag bara. Vi träffade kepskillen. Han började snacka om sin stora, rejäla supermarket där han sa att han hade allt. Hur mycket mat som helst.. Det blev en stor besvikelse när vi äntrade den supermarketen alltså. Vi pratar om ett litet rum, ungefär lika stort som halva damtoaletten på köpcentret. Ja, och vad fanns det där inne då? Lite kläder, vattenflaskor och souvenirer, inte mycket mer än så. Jag hade tänkt mig nåt i stil med Eda Supermarket eller Maximat och så klev vi in i ett rum hälften så stort som frukt och grönsaksavdelningen på Maximat. Gött! Vi sprang också på en gubbe med en kamel som han hade döpt till Alibaba. Vi gick fram och klappade den och sen, utan att jag visste ordet av satt jag på kamelen. Gubben ledde runt den i en cirkel med en diameter på typ 5m. Sen fick jag kliva av och så var det Madde och Karins tur. Efter att de hade fått ridit typ 10m så fick kamelen lägga sig igen och de fick kliva av. Vi trodde att gubben hade låtit oss rida gratis men HAHA, så var inte fallet. Han skulle ha 45 dinarer, d.v.s ungefär 225 svenska! För en sammanlagt 5 min lång ridtur. Vi höll på och stendö, men va kunde vi göra? Vi prutade ner till 35 dinarer och gick därifrån, lagomt nöjda över vår sammanlagt 15 meter långa kamelridtur.
På måndagen tog vi det väldigt lugnt. Vi latade en del vid hotellets pool och låg en stund på stranden, det blåste kallt därifrån så vi orkade inte ligga så länge. Där träffade vi på en del araber också. Dom dras liksom till ljushyade tjejer! Madde fick sig en beundrare som uppvaktade henne ganska flitigt skulle jag vilja säga. Rejält kul :) Hon brände dessutom upp sig ganska rejält. Vi träffade på hotellets fotograf som nog var framme 4-5 gånger under vår vistelse och frågade om vi inte ville bli fotograferade. Jag och Madde var även ute på långpromenad längs stranden. Träffade då på en jätte schysst kille, sådär coolt afrikanskt mörk med dreads, han hette Karim och berättade att han ursprungligen var från Senegal. Inte alls lika påstridig och dryg som alla andra vi träffat. Han försökte förklara det här med kroppskontakt i Tunisien och efter att ha diskuterat och lyssnat på honom i typ en kvart tänkte vi fortsätta vår promenad tillbaka till hotellet. Tappade då min hatt på honom eftersom det blåste ganska rejält vilket resulterade i en otroligt rolig reaktion från hans sida. Hans ögon blev stora som fotbollar, jag skrattade så jag vek mig. "Oh my god, I thought you were jumping into my arms!" ropade han.
På tisdag tog vi en taxi till Frigua Park, en djurpark 20 minuter från Hammamet. Det var hur varmt som helst ute, runt 30 grader så djuren låg helt utslagna typ. Missade delfinerna eftersom att vår taxichaufför sa att de stängde kl 16 när delfinariumet i själva verket bjöd in till show. Vi hade en riktigt läskig chaufför! Han frågade om vi var gifta, glodde nästan ögonen ur sig på våra ben, frågade om vi inte kunde tänka oss en tunisisk pojkvän, ja ni förstår tankebanorna! Lite senare på kvällen rökte vi vattenpipa och hade beachparty med 3 tunisier på stranden. Ps. vi flickor drack juice!
På onsdag gick vi en timme till Yassmine Medina. Där träffade vi på väskkillen som vi alltid kommer att minnas som Karins bästa vän. Han stängde nämligen in henne i affären. Han berättade att hans shop var så exklusiv eftersom att den bara höll öppet två dagar i månaden (bullshit) så han tryckte in oss i affären och började syna oss. Affären bestod av massa fakemärkesväskor som Gucci, Prada och D&G. Överallt. Vi bestämde oss ganska tidigt att det här absolut inte var vår typ av affär men, vi fick inte gå därifrån förrän vi hade druckit te med honom och hans bror. Karin var däremot lite intresserad av en väska men fick förklarat för sig att priset var väldigt högt, 172 dinarer, eftersom väskan var av äkta läder. Det visade han genom att springa runt med en tändare och elda på väskorna(?). Efter ett tag blev vi så trötta på honom att jag och Madde smet förbi honom ut till affären bredvid, som egentligen bestod av exakt samma skit, men Karin hann inte med utan blev kvar inne i väskkillens shop. Det var då han blev typ agressiv och vägrade släppa ut henne, men hon tryckte sig tillslut förbi honom och sprang därifrån. Då skrek han efter henne att hon kunde få väskan för 10 dinarer. Galning!
Torsdagen bestod av sol och bad. Salt vatten, ganska höga vågor. Vi träffade på Tunisiens toppskikt, 3 sportkillar med en varsin liter vax i håret. Jag hade köpt en vattenpipa som vi var tvugna att pröva men eftersom den inte fungerade, eller gjorde fel, behövde vi hjälp. Det var då vi träffade på en av hotellets fransktalande elektriker. Tror han kunde sammanlagt 4 ord på engelska. Vi fattade inte mycket av vad han sa. Han kom in på vårt hotellrum, tände cigaretter åt oss alla och började fixa och dola med vattenpipan. Förgäves eftersom den läckte precis överallt! Kvällen slutade i alla fall med att vi hade blivit bjudna hem till honom nästa kväll för att röka "riktig" vattenpipa och äta couscos. Gött! Här försätter vi oss inte i fara, neej då.
På fredagen åkte vi till Naebul på marknad. Folk fällde riktigt komiska kommentarer när vi gick förbi. Dom spydde ut kärleksförklarningar. Efter Naebul bar det av till gamla Medina och elektrikern. Seriöst, vi gick flera kilometer från det café vi hade bestämt att vi skulle mötas på, hem till hans "krypin". Ett tag trodde vi att vi skulle bli kvar där men efter att ha rökt några bloss på vattenpipan fick vi gestikulera oss ut från hans hem, han förstod ju inte engelska. När vi kom till hotellet slängde vi i oss mat och sprang till spaet. Där fick vi bada turkiskt bad, bli skrubbade, insmörjda i lera och olja, masserade och slutligen fick vi en ansiktsmask.
Lördagen bestod av en resa till Yassmine Medina igen. Där skrek en restaurangarbetare högt och ljudligt över hela torget "you are not beautiful!" och pekade på oss. Vi hade några dagar tidigare valt en annan restaurang framför hans. Vi shoppade färdigt det sista, åkte tillbaka till hotellet, åt middag på en svensk restaurang, prövade våra nya vattenpipor och packade.
Jag har upptäckt en del saker med den här resan. Jag gillar inte arabisk musik. Det går definitivt inte hem hos mig. Jag gillar inte tunisisk mat. All tunisisk mat över lag smakar papper. Jag gillar inte folkslaget. Dom är alldeles för framfusiga, intensiva och sexfixerade. Det finns ingenting som kallas jämställdhet. Jag gillar inte röran. Sverige är tusen gånger renare och enligt mig - vackrare! Sverige i mitt hjärta :)
Jag säger bara en sak. Det lär ta ett bra tag innan jag återvänder till ett arabland.


Men, det har varit en minnesvärd resa på alla sätt. Jag har haft riktigt roligt! :)

(v


Kommentarer
Postat av: Bettan

Vill skarpt rekommendera Grekland! Där är de inte framfusiga överhuvudtaget, lika varmt och minst lika fint och dessutom renare.. Kan inte bli bättre :D Rekommenderas!!

2010-05-19 @ 19:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0