stockholm












































Igår kväll kom vi hem ifrån Stockholm. Vi hade jätte roligt, jag önskar att vi hade stannat längre. Bussresan var inte ett dugg dryg, sov bort nästan tre timmar på nervägen och lyssnade på musik. Hur mysigt som helst med skolresa ju. Kul att de som läser kulturhistoria kursen gör nåt ihop, även om det mest blir musikestetarna som går tillsammans. Lärarna delade upp oss i två grupper, musikesteter i en och bildare och kulturare i en. Vi är ju så himla många :P Undra hur vår klass hade varit om vi hade varit lite färre.. Äh, ska inte klaga. Jag tycker om den :) Vilken tur att jag inte bytte, det passar mig nämligen väldigt bra med lite praktiskt arbete med instrumenten.
Det finns så mycket att berätta :) Det har hänt mycket!
I lördags var det som bekant Charlotta, det är som vanligt lite halvtörrt på dagen. Man kollar i stånden som blir mindre och mindre för varje år, hänger lite vid stora scenen, kollar på små stjärnorna på scenen uppe vid grillen, går upp och ner helt enkelt. Vi åkte ner till halv 12, trodde Sofia, Sara och Johanna skulle börja spela då men det visade ju sig att dom inte började förrän 12 så då fick jag lite tid att prata med känt folk istället. Tog kort på tjejerna när de uppträdde, vi gick och fikade på Källmans sen och lyssnade på skvaller. Gick ut och mötte Tobias, Sofia pös iväg till Rhodos och vi två gick upp till Charlotta grillen för att kolla på små stjärnorna. Lovade att rösta på Kristine, Ida och deras kompis när de uppträdde med So What. Hur söta som helst var dom :) Finns bilder i inlägget nedanför, men så vitt jag vet så vann dom inte. Efter små stjärnorna skulle Madde och Tobias spela på stora scenen så jag följde med och filmade. När kröningen sen var över, det var för övrigt Pontus Tidemand som krönte. Folk busvisslade och klappade i händerna åt honom och jag kan väl säga att han verkade inte speciellt bekväm där uppe. Det var kul ;) Efter kröningen åkte jag, Tobias och mamma upp till Therése och visade upp honom. Sen åkte vi hem och käkade och väntade på att åka tillbaka till Ch-berg. Vi var bjudna till Jossan på grillfest. Satt ute på altanen och skrattade och pratade, jag grillade våra flintastekar och det tog ju ganska länge. All cred till mig tycker jag som stod där ute i en halvtimme typ och såg köttbitarna brinna. Tog två varv på samhället, första gången gick jag och Madde själva och då kom Daniel och Jesper och lekte galna. Nåja, kvällen avslutades på Jossans altan vid halv 3 ungefär och somnade gjorde vi vid 5. 4 timmar, mums!
På söndagen åkte Tobias hem och jag packade i ordning för Stockholmsresan. Så engagerad i packandet var jag inte, jag hade nämligen panik på kvällen när klockan blev 10. Somnade efter 12 någon gång, gick upp fyra timmar senare. Yes, jag ställde klockan på 03.55 och åkte in till stan lite över 5. Satt i bussen kvart i och studerade mina pigga och glada klasskamrater som trots tidpunkten på dygnet faktiskt var ganska glada. 06.08 bar det av mot Stockholm. Slumrade redan utanför Edane. Har några svaga minnen av Karlstad och sen sov jag som sagt bort i stort sett tre timmar. Nåja, jag satt och nickade till och huvudet ramlade åt både höger och vänster så så värst djupt sov jag inte. Men det var jäkligt mysigt och typ en, två timmar efter att vi börjat åka sov alla bak i bussen. När vi kom fram till Stockholm vaknade alla till liv och vi klev av på Drottningholm. Sjöng kungasången fyrstämmigt för de snygga soldaterna. En del av de som marscherade förbi började gapskratta och det tyckte vi va skit kul eftersom vi saboterade för dom, det är ju ganska viktigt att soldaterna är allvarliga. Sen har vi musikhumor och hörde själva att vi inte bara sjöng en halvton fel då och då, eller missade texten utan speciellt taktfasta och känslofyllda var vi inte heller. Mycket roligt! :) Vi gick en guidad tur på slottsteatern och åkte sedan in till centrala Stockholm för att gå en guidad visning på gamla stan. Det var astråkigt och kallt och åkte sedan till vandrarhemmet och båten Chapman för att checka in. Gjorde oss i ordning på lite drygt en timme och sen gick vi en guidad tur på kungliga operan. Det var däremot mycket intressant! Det var verkligen hur coolt som helst, guldigt och rött överallt och pampiga dekorationer. Guldfoajén va grymt snygg också med speglar överallt och målningar i taket. Efter visningen fick vi en och en halv timme på oss att äta, vilket vi gjorde på gallerian i närheten. Kyckligsallad med parmesan! Sen bar det av till föreställningen på operan som började halv 8 :D Skit fränt. Jag har aldrig varit på ett sånt ställe förut, jag var mäkta imponerad. Föreställningen var hur lång som helst, drygt tre timmar och innehöll sammanlagt 4 akter, och det mest komiska var att vi alla höll på att somna. Jag vet inte om det var för det speciella ljuset där inne, värmen och de mjuka stolarna men vi hade ju gått upp grymt tidigt och var trötta efter dagens aktiviteter. Operan var slut vid halv 11 och vi gick tillbaka till båten. Den utsikten! Ooh, mycket snygg. När vi kom tillbaka till hytten bytte vi om och la oss. Jag, Madde, Amelie, Virre, Karin och Johanna sov i samma rum och på slutet när vi hade släkt var vi så övertrötta att vi skrattade åt det mesta som sades. Somnade vid 12 ungefär och vaknade vid 8. Efter en god hotellfrukost lastade vi in grejerna i bussen och gick ut på stan. Hittade lite småsaker, gick mest på drottninggatan, men sista timmen sprang vi runt i gamla stan. Där sprang vi på David Flognman komiskt nog och blev lika förvånade båda två. Taserudstvåorna var också där på skolresa :) Vid halv 3 skulle vi samlas på nationalmuseumet och påväg dit dyker Martin Skoog upp bakom oss. Mycket lustigt :) Nåja, nationalmuseumet var sövande. Snygga tavlor men otroligt sövande, det blir så när man inte sover mer än 4 timmar per natt. Bussresan hem var lugn men rolig och innehöll bl.a. "ödets ironi". Jag och Madde stre bort en och en halv timme, d.v.s hela vägen till Arboga gick på typ en halvtimme i våra huvud. Stockholmsresan med klassen och kultur och bild får 4/5. Jag hade velat haft mer tid i Stockholm. Definitivt! En dag till eller så :) Det är tråkigt att den är över, men annars var den toppen!

(v

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0