1 oktober

Jag hörde nyss på radion om att myndigheterna måste börja rusta om och kolla över vägar, järnvägar och kraftverk för det kommer bli mycket framtida översvämningar. Varje gång jag hör en sådan sak, skär det sig i hjärtat på mig. Det gör så himla ont, skulle vilja göra hur mycket som helst för världen och dessa klimatförändringarna. Live Earth 7.7.07 va en av de bästa galorna jag någonsin har sett på i alla fall, och det hade ett så starkt budskap. Fan, vad jag saknar dom tiderna då.
Jag är grymt oroad över klimatförändringarna. Inte för att låta skrockfull och skrämma upp någon nu men, är 2060 förutspådde vetenskaps mannen Isac Newton att jorden skulle gå under. Ja menar, han har haft rätt om tyngdkraften och allt möjligt. Man ska väl kanske inte låta sig luras av detta "beskedet" men det sägs att han har förutspått det i alla fall. Enligt andra beräkningar ska en meteorit träffa jorden runt år 2030 och enligt SSU ska vi vara tvugna att bära gasmask år 2087, alltså om 80 år. Då kanske inte vi lever, men tänk på våran generations barn och barnbarn. Det är ju hur förfärligt som helst.
Hela världen berörs av detta faktum. Den pågående uppvärmningen av jorden kan komma att ge hemska effekter. Norra Europa förutspås få ett kallare klimat, då havsströmmarnas riktning kommer att ändras. Lågt belägna områden vid kusten kommer att försvinna, det gäller även oss i Europa. Havstemperaturen kommer att stiga och många av havens korallrev kommer att dö ut. Såhär skrev SSU i en broschyr jag läste. Läs och begrunda!
Ett rop från 2087: Ni är vårt enda hopp!
För 80 år sedan - år 2007, såg många vad som höll på att hända med världen, men ytterst få gjorde något för att stoppa utvecklingen. Jorden blev varmare, oljan tog slut, dricksvattnet sinade och världen förändrades för all framtid. Detta är vad som kan hända.
Oljan tar slut. Många tror att oljan en dag bara tar slut - det kommer den inte att göra. Däremot kommer den att bli extremt dyr när fälten ger mindre och mindre i en värld som vill ha mer och mer. Det enda som krävs är politisk handling, men kommer politikerna handla?

Fiskbestånden. Redan idag, med sex miljarder människor att mätta, är uppemot 75% av alla fiskeområden hotade av utfiskning eller utnyttjade till max. Enligt beräkningar från FN kan vi snart vara tio miljarder människor på jorden och havens betydelse som källa för mat kommer troligen att öka.

Fiskbestånden i Östersjön är redan kraftigt överfiskade och går mot en total kollaps.

Uppemot hälften av all jordens arter av växter och djur hotas av utrotning på grund av växthuseffekten.

I polarområdena har djur i miljoner år levt och utvecklats efter de väldigt speciella förhållandena. Nu kommer rapporter om isbjörnar som drunknar för första gången i världshistorien, pingviner som inte kan hitta mat och valrossar som saknar isflak att vila på.

Områdena kring jordens poler påverkas mest av alla på jorden av växthuseffekten. Det är här forskarna förväntar sig störst temperaturförändringar - till exempel är man överens om att Arktis kommer att vara helt isfritt på sommarhalvåret inom en ganska snar framtid. Det är ju helt ofattbart! Isbjörnar och valrossar kommer att dö eftersom att isen de lever på har smält undan.

Stiger havsytan med en meter, ungefär den nivå som forskarvärlden väntar sig fram till 2100, kommer upp till en tredjedel av Bangladeshs yta att läggas under vatten. Bangladesh är det åttonde mest tätbefolkade landet i världen med över 1000 personer/km2. (Som jämförelse bor det i snitt 22 svenskar per km2. I Danmark är siffran 128 personer/km2, för att babbla på med lite extra siffror.)

Med Bangladeshs snabba befolkningstillväxt innebär det att omkring 35 miljoner människor kommer att se sina hus stå under vatten inom trettio år. 35 miljoner människor är lika många som det bor i Sverige, Danmark och Norge tillsammans. Två gånger om.

De som bor i Bangladesh är dessutom helt oskyldiga till växthuseffekten: trots att landet är det sjunde folkrikaste i världen med sina 150 miljoner invånare står det för mindre än 0,1 % av koldioxidutsläppen på planeten. USA, med 300 miljoner medborgare, står i sin tur för ca 25 % av växthusgaserna.

Korallreven är i mångt och mycket för haven vad regnskogarna är för landmassorna och precis som regnskogarna är de hotade. Ett korallrev växer med något tiotal millimeter om året.

Människan hotar idag korallreven på flera sätt: dels genom fisket som rent fysiskt förstör dem med fångstredskap och dynamit (!), dels på ett mer långsiktigt, indirekt och mer skrämmande sätt. Våra miljögifter och klimatförändringar ändrar i grunden livsvillkoren för de djur som under 250 miljoner år utvecklats för att leva i en orörd miljö.

Det räcker med en temperaturförändring på endast en grad för att stressa polyperna att kasta ut algerna.
Det är så himla hemskt. År 2087 kanske de flesta av de barn som också föds, föds missbildade eller svårt sjuka.
Det är upp till oss, och vi måste inse allvaret! Först och främst behövs en politisk handling! USA med sina 25% växthusgaser.. Vart tar världen vägen?! Nu får ni fan i mig ta tag i er. Jobbar ni som politiker så gör ni väl ändå!

Det här brinner jag för! Jag och jag och jag och jag. Nu är jag så himla trött på mig själv och hur jag har betett mig sen efter jul. I ett år typ. Eller hur jag har betett mig den senaste månden, för det är då det har visat sig. Hela min förbaskade värld är upp och ner och jag står med fötterna upp och huvudet ner och vet inte vad fan jag håller på med och ursäkta svärandet, men jämt ta sig i rava kan det göra! Snart får jag ett nervsammanbrott igen, vilket inte alls är vanligt. Jag och mina jävla förbannade problem!


Kommentarer
Postat av: LOJSAN

Tja! Du.. Eftersom du skrev att du brinner för klimatförändringen har jag ett "hett" tips till dig: BÖRJA NATUR MED MIG OCH LÄS MILJÖ!!!!! Haha. Nej, du behöver väl inte gå natur, men man kan läsa miljöpolitik och miljölära typ.. Det låter intressant tycker jag! Love you <3

2007-10-03 @ 16:36:55
Postat av: emmelie

Kul att se att du har läst min blogg ;) Love ya!

2007-10-03 @ 17:33:25
Postat av: LOJSAN

haha. den är intressant! :D

2007-10-04 @ 18:32:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0