live earth

YES ! äntligen tar nån tag i det (: lr "tar tag i det", det var väl kanske lite till att överdriva men asså, dom ger oss i alla fall en tankeställare! hoppas alla inser nu vad det är som verkligen händer med världen. all denna globala uppvärmning :/ och i takt med det smälter polarisarna i nordpolen. det bidrar till att isbjörnarna inte kan leva längre, utan helt enkelt drunknar och därmed utrotas. det bidrar också till att det blir högre vattenstånd vilket fullständigt kommer sluka städer som ligger utefter kusten. så vill vi ju inte ha det? och forstätter isarna att smälta kommer det kanske tillslut att bli en ny istid i skandinavien. allt detta finns med i Al Gores film "An Inconvenient Truth" eller på svenska "En obekväm sanning". Vi såg den i slutet av terminen nu på skolan och den va för jävla bra och intressant. Så den tkr jag absolut att alla ska se, för att få en insikt i hur allvarligt det faktiskt är, men det är fortfarande inte för sent att göra något åt det. Live Earth galan som sänds nu och fram till kl 8.00 imorgon svensk tid, tror jag, eller hoppas jag kommer ses med framgång. För den är bra alltså. Ett plus med alla artister som är med och till och med har komponerat låtar just till detta syfte. "I need to wake up, I need to change".
tkr det är starkt av Al Gore i alla fall att så ihållande kämpa för denna aktuella fråga. fyfaaan alltså ! rock on ^^,

( och påtal om rock on så såg jag metallica för dryga halvtimmen sen och jag måste bara säga ; dom äger! nu börjar jag känna att jag va något dum som inte köpte biljetter till deras konsert i oslo. även om de kostade 1-2 tusen så; äh vafaan, det hade varit värt det! men men så är det när man är trögtänkt. dessutom hade jag väl inte haft möjligheten att åka heller för jag JOBBAR :/ bit i det sura äpplet, emmelie. dum som inte lyssnade på mamma :/ )

tillbaka till live earth-galan nu då. den är värd att titta på. jag tycker synd om alla som inte ser den, eller som inte har möjlighet. (inkluderade mig själv eftersom jag, nöt som jag faktiskt är, sitter här och strir ihjäl mig istället.) kul att nya artister kommer fram, nya ansikten, folk ifrån norge (!) haha :P maria mena var där och hon sjöng en låt - just hold me. av mig får den inte så bra kritik dock. hon har mkt bättre!
"it's difficult to get a man to understand something when his salary depends on his NOT UNDERSTANDING IT." och det är sant. när pengarna talar, när lönen talar.. åh, det gör en så förblindad, jag vet.
- gå och se live earth galan! kan ni inte, se filmen som Al Gore har mixtrat ihop, har ni redan sett den - take action !!
det är våran jord och vi som bestämmer om vi vill överleva eller inte. man kan göra såna enkla saker som, dumpa sköljmedlet, det funkar lika bra utan. tvätta i 40 grader, man blir lika ren ändå. använd vinden för att torka kläder, inte torktumlare om det inte är i nödfall eller så. har du colgate total som tandkräm? byt den! i den ingår ett ämne som heter Triclosan och som är miljöfarligt. spara på energin och elen. använd miljövänliga lampor.
¤                     besides, vill ni ha molnigt väder? vill ni ha extrema nederbörder? vill ni ha fullt med översvämningar, vill ni se algerna ta över haven och ta över stora barriärrevet? vill ni leva med vetskapen att nästa generation och nästa generation kommer få extrema väderförhållanden?
vårat klimat påverkar allt. ekonomin, politiken osv osv. om några år kanske vi har förbättrat allt, vi kanske tittar tillbaka och tänker; varför envisades vi med bensinbilar? då kanske vi kör runt i små töntiga elbilar, men det är fan mkt bättre än att vi och våra barn och barnbarn ska komma att drabbas av en dramatisk och förödande förändring i klimatet. i lång utsträckning kan det komma att slå ut allt levande.
fabriker måste sluta släppa ut så mycket gifter, sluta släppa ut så mycket koldioxid. sluta masskövla träd i regnskogarna, det är de som bidrar till vårat syre här på jorden! sluta skövla så fruktansvärt mycket skog över huvudtaget. meja var på tvn, förut ikväll och hennes glada pop-låt "it's all about the money" hade använts i samband med denna miljöförstöringen och kommande miljökatastrof som faktiskt väntar oss. hon beskrev videon där hennes låt hade brukats ; det var inzoomat på en liten apunge som satt och höll i någonting. sen zoomade dom ut och då såg man att den höll i mammans arm, och när de zoomade ut ännu mer såg man att det inte var någon större del av "mamman" kvar. och när dom tillslut zoomade ut helt såg man all skogsskövling, hur skogen hänsynslöst bara hade rivits ner av maskiner. tänk på djuren? tänk på alla arter? tänk på växtlivet? tänk på jorden för i helvete ! och hur ska vi kunna leva om vi bara masskövlar utan hänsyn?
kom igen ! förstår ni inte ?! detta är en mkt viktig fråga!

ni kan ju fråga er, varför jag sitter och strir om detta.. men jag vill förändra ! jag vill att vi ska förstå, att vi inte bara ska blunda. men varför skulle nåt hända? varför skulle en blogg betyda något..
men just du kanske kmr förbi och råkar läsa detta och faktiskt tänker till ; jag vill förändra ! och då har jag lyckats.

I NEED TO CHANGE. YOU NEED TO CHANGE, AND WE GOTTA MAKE A CHANGE, NOW.
så gåååå ut och hjälp till att förändra ! nu !

Melissa Etheridge - I need to change
"soundtrack från an inconvenient truth"
lyssna på den och tänk efter !

vi kan om vi inte blundar och bara stöter bort .
och gå nu och förändra ! för det är DU, du som läser som gör skillnad !
Jag tror                         -       tror du   ?

this moment (:
varsågod att kommentera,

.. om nu någon läser :P

(v

Kommentarer
Postat av: änks

i reaaad woman {: i always do!

2007-07-08 @ 15:10:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0